عضويت در سايت


 قصه ها، بهترين راه براي گفت وگو با کودکان در مورد سوء رفتارهاي شان است


 


 خيلي از والدين مي پرسند، قصه گويي چه تاثيري در زندگي کودک دارد؟ قصه زندگي را از نوع آغاز مي کند. خيالپردازي را غير مستقيم ياد مي دهد. در ذهن کودک سوال ايجاد مي کند و به کودک ياد مي دهد حوادث را بهم بچسباند. باعث مي شود خدا را پيدا کند و واقعيت ها را کشف کند.

 کدو قل قله زن، علي مردان خان، خروس زري و. همه از بخشي از خاطرات مشترک کودکي ما در دوران بزرگسالي هستند. خاطراتي که هنوز هم در گوشه هاي ذهن مان دنبال تصويرهاي آشناي آن ها مي گرديم و اين يعني باور مسلم تاثيرگذاري قصه و قدرت وصف نشدني آن، همان قدرتي که دنياي کودکي مان را به بزرگسالي پيوند مي زند!



 از چه زماني مي توانيم براي کودکمان قصه هاي کودکانه بگوييم؟
شايد با خودتان بگوييد که از چه زماني مي توانيد براي کودکتان قصه بگوييد. از زماني که کودک توانايي توجه کردن به حرف هاي شما را پيدا مي کند، زمان قصه گويي شروع مي شود. بنابراين از همان نوزادي هم مي توان قصه گفتن را شروع کرد، صد البته نبايد توقع داشته باشيد که نوزاد شما متوجه کنه مفاهيم قصه شود، در اين زمان همين ارتباط مهم است.

کودک زماني که بزرگ تر مي شود و يکي دوسالي از زندگي اش مي گذرد، توجه بيشتري به قصه نشان مي دهد، با اين حال علاقه اي به يک جا ماندن و گوش سپردن فراوان ندارد؛ چرا که کنجکاوي در جهان اطرافش و کشف آن، ذهنش را مشغول کرده است.



پس نه او مي نشيند که شما يک ساعت برايش قصه تعريف کنيد و نه شما اين کار را بکنيد که نتيجه اي جز فراري دادن او از دنياي قصه گويي و مطالعه ندارد. پس به قصه هاي کوتاه يا حتي خيلي کوتاه روي بياوريد. پس از چهارسالگي مي توانيد به او اين اجازه را بدهيد که از ميان کتاب ها دست به انتخاب بزند و کتاب مورد علاقه اش را بخرد.



تأثير قصه در رفتارهاي کودکان
 قصه ها، بهترين راه براي گفت وگو با کودکان در مورد سوء رفتارهاي شان است. واضح است که منظور ما نصيحت و سرزنش به شکل مستقيم نيست. قصه ها حکم شربت شيريني را دارند که با آن مي توان تلخي دارو را به راحتي تحمل پذير کرد. رفتارهاي کودک ترسو و خجالتي، کودک پرخاشگر و قلدر و. را مي توانيد با قصه ها درمان کنيد البته با اين شرط که رفتارها را زود تشخيص بدهيد و دست به کار شويد.



 ممکن است با خودتان فکر کنيد که چطور ممکن است يک داستان ساده جلوي پرخاشگري کودک را بگيرد يا بر ترس و خجالت کودکي ديگر فائق آيد. حسي که کودک پس از شنيدن يک داستان خوب دارد، مانند احساسي است که ما پس از تماشاي يک فيلم خوب پيدا مي کنيم.



مخاطب هنگام تماشاي فيلم با يک يا چند شخصيت همانندسازي يا همذات پنداري مي کند. کودک نيز به همين شکل، هنگام گوش سپردن به قصه، خود را به جاي شخصيت هاي داستان مي گذارد يا به آنها احساس نزديکي مي کند.



چگونه داستان را خوب ترسيم کنيم؟
 قصه گويي آنگونه که ما فکر مي کنيم هم کار ساده و راحتي نيست. البته اينکه متن داستان را ساده و بدون هيچ فعاليت و خلاقيت خاصي از روي کتاب براي کودک در حال خوابمان بخوانيم و در ميان سطور آن خميازه بکشيم هم شيوه اي از شيوه هاي قصه گويي است. اما براي اينکه قصه گوي بهتري باشيد و تأثير عميق تري روي شنونده تان بگذاريد بايد به اين نکات دقت کنيد: يک قصه گوي خوب در ابتداي امر بايد در انتخاب قصه دقت کند. 



با توجه به سن و سال مخاطب، روحيه و شرايء استعداد و ذهن و فهم او و با توجه به شرايط محيطي و نياز کودک دست به انتخاب قصه هايي بزند که آموزه هاي مورد نظر را به کودک انتقال دهد. در عين حال قصه هايي را انتخاب کنيد که با آن راحتيد و خودتان هم آن را دوست داريد.



ضمن اينکه بهتر است داستان هايي با پايان خوش را براي کودکتان انتخاب کنيد؛ داستان هايي که در آنها خوبي بر بدي غلبه مي کند، شخصيت خوب داستان پيروز مي شود و مشکلات و سختي ها برطرف مي شوند و شخصيت شرور و بد به سزاي عملش مي رسد يا متنبه مي شود. شما به عنوان يک قصه گو بايد قصه را مانند يک تابلوي نقاشي در برابر کودک ترسيم کنيد.



خيال را تقويت مي کند
 دکتر احمدرضا آذر،پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان قصه ها مي گويد: قصه گويي براي کودکان منجر به تقويت "خيال" خواهد شد. در ايام محرم تعزيه هايي برگزار شد که در آن گفتار، حرکات و نمايش هاي نمادين ديده مي شد. 



تعزيه ها براي اکثرکودکان چند نسل قبل،معنا داشت، اما اين صحنه ها براي خيلي ازکودکان امروز که در معرض بمباران اطلاعات تصويري توسط رسانه هاي مختلف قرار گرفته اند و از طرفي براي آنان قصه گفته نشده و خيال آنها تقويت نشده،اغلب بيگانه و ناآشنا تلقي مي شود و کودکان با اين نمادها نمي توانند ارتباط درست و معناداري برقرار کنند.


 


 اما در بين همين کودکان نسل امروز، کودکاني هستند که وقتي با صحنه هاي مربوط به تعزيه يا اصولا هر داستان نمادين ديگر رو به رو مي شوند؛ در اين صحنه ها غور کرده و سوالات جالبي را در ارتباط با آن مي پرسند. اين دسته کودکان، همان گروهي هستند که والدين آنها برايشان قصه تعريف کرده اند.بنابراين قصه گويي مي تواند واسطه ميان برخي از نمادها و مفاهيم مربوط به آن باشد.

 دکتر آذر در ادامه افزود: البته بايد مراقب باشيم که تلاش براي رشد خيال و وهم در فرد، منجر به توهم گرايي يا القاي شبه آگاهي در او نشود. در دوران امام سجاد عليه السلام گروه هايي به نام "قصاصين" رشد پيدا کردند که با آگاهي از قدرت قصه گويي و از طريق قصه گويي، افراد را در ارتباط با اعتقادات و باورهاي اسلامي شان در معرض حمله قرار داده بودند که اين افراد مورد نقد امام سجاد عليه السلام واقع شدند. بنابراين قصه گويي آن قدر داراي قدرت است که اگر از اين ابزار به درستي استفاده نشود،مي تواند زمينه را براي ايجاد تعارض در فرد فراهم آورد که بايد به اين نکته نيز توجه داشت؛ چرا که قصه گويي به شکل منفي،سبب مي شود ديدگاه هاي کودکان در معرض آسيب قرار بگيرد. 


,قصه براي کودکان,قصه هاي کودکانه


رفتارهاي کودک ترسو و خجالتي، کودک پرخاشگر و قلدر و. را مي توانيد با قصه ها درمان کنيد


 
چه قصه اي براي چه کودکي؟
تحقيقات روان شناسان کودک نشان مي دهد قصه گويي، بلند قصه گفتن هنگام خواب و نظم و ترتيب داشتن قصه گويي در دوران 2 تا 7 سالگي همه از عوامل موثر و زمينه ساز زنده کردن فرهنگ مطالعه در کودکان است. استمرار قصه گويي در اين دوران در آينده از اين کودکان خوانندگاني خوب و ماهر مي سازد. مدت زمان قصه گويي، اگر به صورت هميشگي و منظم باشد مي تواند از 5 تا 10 دقيقه شروع شود. اين زمان را مي توان با بالارفتن سن بچه ها و افزايش دامنه لغات شان آرام آرام افزايش داد. از 4 سالگي و گاهي کمي زود تر مي توانيد گاهي از بچه ها بخواهيد که آن ها براي شما قصه بگويند و هنگام قصه گويي با آن ها همراهي کنيد.



در حقيقت از 3 تا 4 سالگي بچه ها معمولا اين آمادگي را دارند تا بخشي از اتفاقاتي را که براي شان افتاده تبديل به قصه کنند يا قصه هاي ساده اي را که شنيده اند بازگو کنند. در 5 يا 6 سالگي بچه ها از نظر ذهني براي شنيدن افسانه ها آمادگي دارند.



بنابراين مي توانيد قبل از خواب يک يا دو افسانه کوتاه برايشان بگوييد. از 6 سالگي به بعد بچه ها توانايي شنيدن قصه هاي بلند و قسمت به قسمت را دارند چون حالا ديگر ذهن آن ها مي تواند بين قسمت هاي مختلف داستان ارتباط برقرار کند. البته قصه هاي بلندي را که براي قصه گويي انتخاب مي کنيد بايد طوري باشد که هر شب قسمتي از آن به صورت منطقي تمام شود و مقدمات ماجراي بعدي هم در همان شب گفته شود.



پس از همين حالا دست به کار شويد و فارغ از تاثيرگذاري قصه در ادا کردن کلمات، تکوين شخصيت، قدرت تخيل، افزايش اعتماد به نفس و براي کودکان تان قصه بگوييد، قصه هايي که قرار است در روزهاي نه چندان دور آينده، تنها فصل مشترک آن ها با دنياي عجيب و دوست داشتني کودکي شان باشد.

قصه گويي چه تاثيري در زندگي کودک دارد؟

چهجوري باتريهاي خراب يا مردهي موبايل را دوباره درست کنيم

قصه گويي، چگونه از داستان براي کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگي

تأثير قصه در خلاقيت و رشد ذهني، عاطفي و اجتماعي کودکان

نقش قصههاي قرآني در تعليم و تربيت نسل جديد

داستان

قصه و تأثير آن در تربيت کودکان

قصه ,مي ,ها ,کودک ,گويي ,يا ,قصه گويي ,مي شود ,مي توانيد ,آن ها ,بچه ها

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دکتر رضا تقی زاده sibrayanehitl The Blue وب سایت مقاله و تحقیق دانشگاهی ارزان ترین فروشگاه اینترنتی بهترین سایت اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها دلژین پسرونه دانلود و تماشای آنلاین فیلم و سریال ویلم